Algemene voorwaarden voor wegvervoer
Algemeen -Toepassing
Deze vervoersovereenkomst, nationaal dan wel internationaal, wordt beheerst door de bepalingen van het CMR-verdrag en door onderhavige voorwaarden.
Andersluidende voorwaarden en voorschriften van de afzender dan wel geadresseerde zijn niet van toepassing, tenzij deze Uitdrukkelijk en schriftelijk zijn aanvaard door de vervoerder.
Ondertekening van de vrachtbrief door de verlader, kaaipersoneel en commissionair-expediteur bindt de afzender en ondertekening door de stuwadoors, de goederenbehandelaars of het kaaipersoneel op bestemming bindt de geadresseerde.
De afzender maakt zich sterk voor zijn contractant, de geadresseerde, dat deze kennis heeft van en akkoord gaat met onderhavige voorwaarden, bij gebreke waaraan hij de vervoerder zal vergoeden voor alle kosten en vrijwaren voor elke mogelijke aanspraak.
Lading —Lossing —Gewicht
Behoudens schriftelijke vermelding in andere zin, komen partijen Uitdrukkelijk overeen dat de belading en lossing gebeurt door de afzender, resp. de geadresseerde. In de mate dat de chauffeur door de afzender of de geadresseerde verzocht wordt om deze daden te stellen, gebeurt dit onder Uitdrukkelijk toezicht, controle en verantwoordelijkheid van de afzender, resp. de geadresseerde. De vervoerder draagt geen enkele aansprakelijkheid voor schade veroorzaakt door, en/of tijdens belading en lossing.
Behoudens schriftelijke vermelding in andere zin en voor zover dit mogelijk en/of noodzakelijk is, wordt de Stuwing uitgevoerd door de vervoerder op basis van de instructies van de afzender of verlader die conform de geldende wetgeving in functie van het traject worden gegeven. Indien het door de vervoerder aangewende voertuig of de gehanteerde stuwing ongeschikt blijkt omdat er incorrecte of onvolledige informatie werd meegedeeld door de afzender of verlader of wanneer de transportverpakking niet stevig genoeg blijkt om een correcte ladingzekering mogelijk te maken, zulIen de kosten en schaden hierdoor ontstaan integraal ten laste van de afzender voor het vervoer vallen.
De aflevering gebeurt aan de drempel of aan de kaai van de gebouwen indien geen andere plaats werd overeengekomen.
De verplaatsing van het voertuig binnen het terrein van de afzender, verlader of geadresseerde gebeurt geheel op instructie en onder verantwoordelijkheid van die laatsten. De vervoerder kan zich evenwel verzetten tegen deze instructies indien de plaatselijke omstandigheden naar zijn overtuiging zijn voertuig of de lading in gevaar brengen.
Indien er geen bevoegde ter plaatse is op het afgesproken ogenblik van de aflevering, wordt vervoerder geïnstrueerd om het te leveren goed ter plaatse te ontladen, waarna de aflevering door de vervoerder gecommuniceerd wordt aan de afzender/opdrachtgever voor het vervoer op gelijk welke wijze en die Iaatste wordt geacht om deze aflevering zonder enig voorbehoud te hebben aanvaard.
Behoudens ingeval de afzender Uitdrukkelijk aan de vervoerder heeft gevraagd om het brutogewicht van de lading te controleren in de zin van art. 8 lid 3 CMR, blijft de afzender verantwoordelijk voor elke overlading, zelfs overlading per as, welke tijdens het transport wordt vastgesteld. De afzender zal alle daaruit ontstane kosten vergoeden, met inbegrip van schade door immobilisatie van het voertuig en alle eventuele boetes of andere gerechtskosten die hieruit zouden kunnen voortvloeien.
Instructies
De aangestelden van de vervoerder kunnen geen enkele instructie of aangifte aanvaarden die de vervoerder verbindt buiten de voorziene perken voor wat betreft:
- de waarde van de goederen die moeten dienen als referentie in geval van volledig of gedeeltelijk verlies, of nog van beschadiging (art. 23 en 25 CMR)
de afleveringstermijnen (art. 19 CMR) - de remboursementinstructies (art. 21 CMR)
- een bijzondere waarde (art. 24 CMR) of een bijzonder belang bij de aflevering (art. 26 CMR).
- instructies of verklaringen met betrekking tot de gevaarlijke goederen (ADR) of goederen die het voorwerp Uitmaken van een bijzondere reglementering.
0pslag
In het geval van opslagdoor de vervoerder, is deze niet aansprakelijk in geval van diefstal met braak en/of geweld, brand, ontploffing, bliksem, inslag van Iuchtvoertuigen, waterschade, eigen gebrek van de goederen en hun verpakking, verborgen gebreken en overmacht.
De aansprakelijkheid bedraagt in elk geval een maximum bedrag van 8,33 speciale trekkingsrechten (S.T.R.) per kilogram verloren of beschadigde goederen met het absoluut maximum van 25.000 euro per gebeurtenis of reeks van gebeurtenissen met één en dezelfde schadeoorzaak. De vervoerder is niet aansprakelijk voor enige indirecte schade, waaronder economisch verlies, gevolgschade of immateriële schade.
Immobilisatietijden
De vervoerder is gerechtigd op de vergoeding van de immobilisatietijden van het wegvoertuig.
Bij ontstentenis van andersluidende overeenkomst, wordt aangenomen dat de vervoerder een UUF laden en een uur lossen voor zijn rekening neemt. Na afloop van dit uur is de vervoerder gerechtigd op vergoeding voor het geheel van de kosten die Uit deze bijkomende immobilisatietijd voortvloeien.
De vervoerder is bovendien gerechtigd op vergoeding voor het geheel van de kosten die voortvloeien Uit andere immobilisatietijden die, rekening houdende met de omstandigheden van het transport, de gebruikelijke duur overschrijden.
Aansprakelijkheid
De vervoerder is enkel aansprakelijk voor schade aan de vervoerde goederen, conform de toepasselijke bepalingen van het CMR-Verdrag.
Wanneer naar aanleiding van het transport, aan andere goederen die zich onder de hoede van afzender, belader of geadresseerde bevinden, maar die niet de te vervoeren goederen zijn, schade ontstaat, dan is de vervoerder slechts aansprakelijkheid voor schade te wijten aan diens fout of nalatigheid. Hoe dan ook en behoudens in gevallen van opzet, is de omvang van zijn aansprakelijkheid voor de schade aan andere dan de te vervoeren goederen per schadegeval beperkt tot maximaal 8,33 STR voor elk bruto kg gewicht van de vervoerde lading.
Facturatie —Betalingen —Pand/Retentie
De opdrachtgever is gehouden tot betaling van de vrachtprijs, zelfs indien hij de vervoerder verzoekt de vrachtprijs te innen bij de geadresseerde.
In geval van annulatie van een rit binnen de 24 uren voor aanvang van de rit, blijft de volledige ritprijs verschuldigd aan de vervoerder.
Voor paIIetruiI kan de vervoerder een bijkomende vergoeding aanrekenen.
Er mag geen schuldvergelijking worden toegepast tussen de vrachtprijs en de eventueel van de vervoerder gevorderde bedragen.
Behoudens anders schriftelijk overeengekomen, zijn de facturen van de vervoerder betaalbaar op de vermelde vervaldatum en zonder korting.
Bij ontstentenis van betaling van de factuur op haar vervaldag en zonder dat een ingebrekestelling noodzakelijk is, zal van rechtswege het nog verschuldigde bedrag interesten opleveren aan een interestvoet zoals voorzien in de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties.
Bij gebreke van betaling zoals hoger vermeld, lopen de intresten ten nadele van de opdrachtgever, van rechtswege en zonder dat een ingebrekestelling noodzakelijk is, a rato van 15 % ‘s jaars. Bij wanprestatie vanwege de opdrachtgever, is deze bovendien een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd voor de schade voortvloeiend uit incassokosten, administratiekosten, het niet beschikken over gereed geld met als gevolg een belemmering om zelf handel te drijven, e.a., schade welke vermoed wordt door de eenvoudige wanprestatie van de besteller. deze forfaitaire vergoeding bedraagt 18 % van het factuurbedrag, met een minimum van € 40,00. De toekenning van deze redelijke schadeloosstelling sluit de toekenning van een eventuele rechtsplegingsvergoeding, dan wel van enige andere bewezen invorderingskosten niet uit.
Bij ontstentenis van betaling op de vervaldag worden tevens van rechtswege en zonder ingebrekestelling alle niet vervallen facturen onmiddellijk en volledig opeisbaar.
De verschillende schuldvorderingen van de vervoerder op de opdrachtgever, zelfs indien zij betrekking hebben op verschillende zendingen en op goederen die niet meer in zijn bezit zijn, vormen één enkele en ondeelbare schuldvordering tot beloop waarvan de vervoerder al zijn rechten en voorrechten mag uitoefenen.
Bovendien zal de vervoerder een pand- en/of retentierecht kunnen uitoefenen op alle materiaal en/of goederen die hij verzendt, transporteert, opslaat, of op enige wijze onder zich heeft, en dit tot dekking van alle sommen die zijn opdrachtgever, Uit welke oorzaak dan ook verschuldigd is of verschuldigd zal zijn.
Niettegenstaande elke insolventie, elke overdracht van schuldvorderingen, elke vorm van beslag en niettegenstaande enige samenloop zal de vervoerder schuldvergelijking dan wel schuld novatie kunnen toepassen op de verplichtingen die de vervoerder ten overstaan van haar contractspartij heeft, en die deze laatsten op de vervoerder heeft. Aan dit recht wordt op geen enkele wijze afbreuk gedaan door de kennisgeving, dan wel betekening van een insolventie, overdracht van schuldvordering, elke vorm van beslag of enige samenloop.
Bevestiging van de orders
De in bestelbons, orderbevestigingen en andere documenten vermelde leveringstermijnen, zijn slechts ten titel van aanduiding opgegeven en zijn derhalve niet van strikte toepassing. De opdrachtgever zal in geen geval de niet-naleving van de vooropgestelde leveringstermijnen kunnen inroepen om schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst te vorderen.
Door het plaatsen zelf van de bestelling of order, onderwerpt de besteller zich aan deze algemene voorwaarden, die ten alle tijde kunnen gewijzigd worden met dezelfde rechtskracht.
Risicoregeling en aansprakelijkheid
Binnenlands vervoer
De goederen worden gestuwd en geladen door de afzender of opdrachtgever, die daarvan zelf het risico en de kosten draagt. De bestemmeling lost de goederen op zijn kosten en risico.
de vervoerder kan niet aansprakelijk gesteld worden voor verlies of schade, die het voorwerp kunnen uitmaken van een verzekering, indien de besteller geen bevel tot verzekering aan de expediteur heeft overgemaakt.
Internationaal vervoer
Alle contracten betreffende internationaal vervoer, zijn onderworpen aan het C.R.M.-verdrag van 19.05.56 (Wet 04.09.62).
Overmacht
Gevallen die aan overmacht of toeval moeten toegeschreven worden, schorsen van rechtswege de termijnen van uitvoering van de verplichting van de vennootschap.
Zij behoudt zich bovendien het recht voor de overeenkomst zonder enige vergoeding te verbreken.
Bevoegde rechtbank
De verkoper of vervoerder behoudt zich het recht voor, ieder geschil, voortvloeiend uit onderhavige overeenkomst voor te leggen aan de rechtbanken van zijn rechtsgebied.
Inzake internationale geschillen voortvloeiende uit overeenkomst, is de bevoegde rechtbank deze waar zich de betwisting voordoet en het toepasselijk recht is het recht waar de overeenkomst werd opgesteld.
Slotbepalingen
In geval van enige betwisting tussen partijen, zijn, onverminderd de toepassing van art. 31 lid 1 CMR de rechtbanken van de maatschappelijke zetel van de vervoerder bevoegd. Het Belgische recht is van toepassing.
Indien één of meer bedingen van deze algemene voorwaarden, om welke redenen dan ook, niet van toepassing zouden zijn, blijven de overige bedingen desondanks geldig.